שער הדולר היציג

בעולם המסחר בשוק ההון ישנם אפשרויות מסחר שונות, רבות ומגוונות. ניתן להשקיע בשוק ההון ולסחור במניות, אגרות חוב, קרנות, אופציות וכן במט"ח. מסחר במט"ח הינו מסחר במטבעות חוץ. סוג מסחר זה הוא הפשוט ביותר מבחינת הלוגיות שבו. המסחר במט"ח מתבצע על ידי קניה ומכירה של מט"ח(מטבעות חוץ). מטבעות חוץ הם מטבעות שאינן המטבעות הקבועים בארץ הקונה או המוכר, ולכן שמם הוא מטבעות חוץ.

ערכם של מטבעות נקראים גם "שער" שימוש בביטוי "שער" הדולר הכוונה תהיה – ערכו של הדולר. בדרך כלל ערכו של מטבע אחד יהיה מחושב ביחס למטבע אחר, כאשר באופן כללי חישוב שערו של שער מטבע מסוים יתבצע ביחס למטבע הנסחר במקום המדובר. לדוגמא, שערו של הדולר הינו 3.6 שקלים חדשים, קרי היחס שיש בערך של הדולר הוא העובדה שהוא שווה 3.6 יחידות מהמטבע הנחסר בישראל – השקל החדש.

מהו שער יציג?

שער יציג הוא השער המשוער שיקבע בסוף היום על פי הנתונים של הבנקים באותו האזור. לדוגמא נעזר בדולר: שער הדולר היציג הינו השער הנקבע באמצע היום על ידי בנק ישראל על פי חישוב שהם עשו, על מנת לשער את ערכו של שער הדולר היציג.

שער הדולר היציג – דרך החישוב

בנק ישראל מחשב את ערכו של שער הדולר היציג על ידי כך שהוא נעזר בנתונים של כל העסקאות שבוצעו במסחר בבורסה במטבעות חוץ ומחשב את הממוצע של שער הדולר שהיה מוסכם על ידי רוב הרוכשים. ככל שרוב האנשים הסכימו כיום במסחר על קניה או מכירה של דולרים במחיר גבוה יותר כך ערכו של שער הדולר היציג יהיה גבוה יותר. באופן כללי נתון זה איננו מחייב והוא ניתן כשירות סיוע לסוחרים במטבעות חוץ בישראל ובעולם ולא על מנת להראות את מצבו של שער הדולר באמת. יתכן ויהיו שינויים רבים על שער הדולר ולא מחייב שהם באמת יהיו זהים לשערו היציג של הדולר. בנק ישראל דואג לחזור על זה בכל הזדמנות על מנת שלא תיפול עליו האחריות לביצוע עסקאות לא נבונות על ידי גורמים שיפסידו בעקבות הקביעה מה יהיה שערו היציג של הדולר.

האם כדאי לסמוך על שער הדולר היציג?

הסוחרים בשוק ההון בתחום של המסחר במטבעות חוץ מתלבטים פעמים רבות בשאלה האם יש עניין לסמוך על שער הדולר היציג, האם אין זה נתון סטטיסטי לא מחייב ולא משקף ולכן לא כדאי לסמוך עליו כאשר מבצעים עסקאות או שמא רצוי וכדאי לסמוך עליו שהרי בסופו של דבר התהליך הוא תהליך מורכב ומדוד של חישוב ערכו של השער היצג של הדולר על ידי בנק ישראל, ומכיוון שגוף כמו בנק ישראל הוא גוף חכם ונבון בעל אחריות רבה לא ייתכן שהוא יוציא נתון מדויק כמו שער הדולר היציג שברור שהוא משפיע על המסחר במשך היום, מחזק ומחליש עסקאות ולכן כדאי ואף רצוי לסמוך על הנתונים של בנק ישראל. הזהרים בינינו יבינו כי הדרך הראשונה והדרך השנייה ליחס אל שער הדולר היציג הנקבע על ידי בנק ישראל הוא לא האידיאלי, החשוב ביותר הוא ראשית כל לקחת את הכל בעירבון מוגבל להבין כי בנק ישראל אומר כי באמת בתמים הוא מפרסם נתון שהוא זמני רגעי ולא יכול לעמוד מאחוריו אלא הוא שירות בלבד, ולכן היחס האידיאלי הוא התייחסות אל מגמה, כאשר רואים שישנה מגמה חריפה של עלייה או ירידה בין מטבעות בשער היציג שלהם ניתן להסיק כי גם בסוף היום המגמה תשמר, וכאשר לא רואים שינוי משמעותי בערכו של השער רצוי לנסות להסיק מסקנות לערכו של שער הדולר בסוף היום בכוחות עצמנו ולא בשימוש בנתון של שער הדולר היציג לדוגמא – הגישה השלישית היא הגישה האחראית והמאוזנת יותר.

 

 
מניות | בורסה | שוק ההון | אופציות | מט"ח | דולר | ניתוח טכני נסדק |
Share
Seo destek izmir escort