מהו ניתוח טכני?

השקעה בשוק ההון כרוכה בהחלטות: מה לקנות ומתי? מתי למכור? כדי לענות על השאלות האלו קיימות שתי גישות שונות: הפונדמנטליסטית, והטכנית. גישה פונדמנטליסטית מנסה לענות על השאלה "מה הם הגורמים המשפיעים על המחיר, מה מצב גורמים אלו כיום וכיצד ישפיעו על המחיר בעתיד?" – למה מטבע מסוים ירד לעומת האחר, לדוגמה. היא מנסה להבין מה הם הגורמים הכלכליים, המדיניים והפסיכולוגים ולשלב את כל המידע הזה לכלל החלטה שתצביע על הדרך שבא מחירי המטבעות יושפעו. השיטה הטכנית פועלת בצורה שונה. הנחת היסוד העומדת מאחורי שיטה זו אומרת כי כל אותם גורמים שנבחנים בשיטה הפונדמנטליסטית באים לביטוי, בסופו של דבר, במחיר. לכן, במקום לבחון את מכלול הגורמים המשפיעים על המחיר, אפשר לבחון את המחיר בלבד. אם נוכל לזהות דפוסים שחוזרים על עצמם בגרף המחירים בעבר, נוכל להבין מה מצבנו היום ולחזות כיצד המחירים יתנהגו בעתיד. קבלת ההחלטה באם ומתי להשקיע בשיטה זו, מבוססת על הבנה וניתוח התנהגות גרף המחירים.

הנחות היסוד של הניתוח הטכני

מאחורי הניתוח הטכני ניצבות הנחות שונות. ההנחה הראשונית היא כי אין טעם לנבא ולהבין את כל הגורמים המשפיעים על מחירי המניות, סחורות או מטבעות, מספיק להסתכל על גרף המחירים כיוון שבו מגולמים כבר כל ההשפעות אותם מנסים להבין בשיטה הפונדמנטליסטית. הנחה נוספת הקיימת בשיטת הניתוח הטכני היא כי שוק ההון מתנהג בצורה מחזורית, וכי דפוסי ההתנהגות של גרף המחירים חוזרים על עצמם.

זיהוי מגמות ותיקונים בניתוח טכני

הניתוח הטכני מבדיל בין שלוש מגמות עיקריות: מגמת עלייה, מגמת ירידה ודשדוש. מגמת עלייה מתאפינת בכך שלאורך זמן מסוים מחירי המניה, המטבע, המעו"ף או הסחורות עולים. מגמת ירידה מתאפיינת בכך שלאורך זמן מסוים המחירים יורדים. כאשר מסתכלים על גרף המחירים, מגמת עלייה וירידה אינן רציפות. במגמת ירידה יהיו עליות זמניות במחיר, ובמגמת עלייה יהיו ירידות זמניות במחיר.

לשינויים הזמניים בכיוון המגמה העיקרית, קוראים מגמות משניות ומינוריות ומתייחסים אליהן כאל תיקונים טכניים של המגמה העיקרית.

אם מסתכלים על גרף הכולל מספר נקודות שיא, וחיבור נקודות השיא הללו נותן קו עולה – מדובר במגמת עלייה עיקרית. אם חיבור הנקודות נותן תמונת קו יורד – מדובר במגמת ירידה.

ניתוח טכני במסחר במט"ח

המסחר במט"ח מתנהג ככל שוק הון אחר, וגם בו המחירים מתנהגים בדפוסים מחזוריים. סוחרי מט"ח פועלים באסטרטגיות שונות, ובסקאלות זמן שונות. כאשר מבצעים ניתוח טכני של מחירי צמד מדדי מטבעות, חשוב להתייחס לגראפים שהם רלוונטים לסקאלות זמן הסוחר. סוחרים תוך יומיים יפיקו את מירב התועלת מניתוח גרפים של מחירים בסקאלת זמן של שעות ביום המסחר, סוחרים שאינם תוך יומיים יפיקו תועלת מניתוח גראפים בסקאלות זמן ארוכות יותר.

במסחר במט"ח משתמשים בסוגי עזרים שונים לניתוח גרף המחירים, בינהם: ממוצעים נעים, גלי אליוט ומספרי פיבונאצ'י. ככל שסקאלת זמן המסחר קצרה יותר, כך המידע המגיע מניתוחים פונדמנטליסיטים הופך פחות ופחות רלוונטי. במסחר פורקס המתבצע כמסחר תוך-יומי, ניתוחים טכנים מהווים כלי עזר לקבלת החלטות טוב יותר מניתוחים פונדמנטליסטיים.

קווי התנגדות ותמיכה

קווי התנגדות ותמיכה מגדירים את נקודות השיא והשפל במגמות המשניות והמגמות המינוריות. נקודת התנגדות היא שיא במסגרת מגמת ירידה עיקרית, נקודת תמיכה היא נקודת שפל במגמת עלייה עיקרית. קו התנגדות או תמיכה הוא קו המחבר נקודות אלו. פריצת המחיר מעבר לקווים אלו יכולה לאותת על שינוי כיוון המגמה העיקרית.

ניתוח גרף המחירים מטרתו לזהות מגמה עכשוית של השוק ולנסות לנבא את היפוך כיוון המגמה על ידי זיהוי נכון של איתותים המבשרים היפוך כיוון. איתותים אלו יכולים להתבטא במידה שבה מגמות משניות ומינוריות נוגסות בעלייה או הירידה של המגמה העיקרית, בנפח המסחר, ובשינויים באורך המקטע הרציף שקדם לשינוי הכיוון.

ניתוח טכני אינו מדע מדויק. סוחר מט"ח טוב יכול להשתמש במידע כדי לקבל החלטות הנובעות מהבנת מגמות המחירים, תוך כדי שהוא לוקח בחשבון נתונים כפסיכולוגיית המונים ונפח המסחר.

 
מניות | בורסה | שוק ההון | אופציות | מט"ח | דולר | ניתוח טכני נסדק |
Share
Seo destek izmir escort