בחירת אפיק השקעות

טיפים לבחירת אפיק ההשקעה

כאשר משקיע מגיע לבית השקעות ונפגש עם מנהל תיק ההשקעות שלו, הפעולה הראשונה אותה עושה מנהל תיק ההשקעות היא פעולה של ברור צרכים, יעדים, מטרות ורצונות. מנהל תיק ההשקעות אמנם מורשה ובעל ייפוי כוח לבצע רכישת ומכירת מכשירים פיננסיים שונים בשם המשקיע כראות עיניו, אולם המטרה העומדת מאחורי הרשאה זו היא לבצע פעולות רכישה ומכירה באופן כזה שיתאימו במדויק עבור בעל תיק ההשקעות. על מנת להחליט בצורה מושכלת, מברר מנהל תיק ההשקעות באופן יסודי מספר שאלות שהתשובה להן תסלול את הדרך לבחירת אפיקי השקעה מותאמים ללקוח. בין השאלות הקובעות את אפיק ההשקעה נמצאות שאלות כ- מהו טווח הזמן העומד לרשותו של המשקיע להשקעה? מה גובה הסכומים העומדים לרשות המשקיע? מה הם יעדי ההשקעה? (פנסיה, ארוע משפחתי עוד מספר שנים, כסף נזיל בצד ליתר בטחון), וגם – עד כמה גבוהה שנאת הסיכון של המשקיע. למשקיעים שונים מתאימים אפיקי השקעה שונים ותמהיל שונה של אפיקי השקעה אלו.

פיזור תיק ההשקעות בין אפיקים שונים

תיק השקעות המנוהל היטב אינו מניח את כל הביצים בסל אחד ודואג לפזר את הסיכון בהשקעה בין אפיקי השקעה שונים. השלב הראשון בהגדרת פיזור תיק ההשקעות הוא ההחלטה מה יהיה אחוז האפיק המנייתי מתוך סה"כ תיק ההשקעות. כיוון שהאפיק המנייתי הוא אחד המסוכנים שבין אפיקי ההשקעה, ככל שאחוז אפיק זה יהיה גבוה מתוך כלל תיק ההשקעות, כך הסיכון בתיק ההשקעות כולו יעלה בהתאם.

ככלל, רצוי כי אפיקי השקעה בעלי סיכון נמוך ירכיבו את מרבית תיק ההשקעות והאפיקים בעלי מרכיב הסיכון הגבוה ישלימו אותם. גם בתוך האפיק המנייתי יש להגדיר פיזור מתאים: פיזור בין מדינות, ענפים וחברות שונות במטרה להקטין ולפזר את הסיכון בהשקעה. מרכיבי הסיכון הנמוכים יותר כוללים קרנות נאמנות, קופות גמל, קרנות השתלמות, אג"ח (אגרות חוב) ופקדונות. אגרות החוב הן בגדר הלוואה מהציבור למימון פעולות ממשלתיות או של חברות מסחריות ונועדו לגיוס הון. תמורת רכישת אגרת החוב הגוף הלווה מבטיח החזר ההלוואה בתוספת ריבית. פקדון בנקאי הוא סכום כסף מופקד הנושא ריבית קבועה או צמודה לממד כלשהו.

השקעות בסיכון נמוך

כאשר סכומי הכסף הפנוים להשקעות הם נמוכים יחסית, או מטרות ההשקעה סולידיות (דאגה למקורות הכנסה בתקופת הפרישה לגמלאות, למשל) או קצרות טווח (מספר שנים קטן יחסית) רצוי לבחור בעיקר באפיקי השקעה בסיכון נמוך.

מלבד השקעות באגרות חוב ופקדונות, המשקיע הסולידי יכול להשקיע למשל בקרן נאמנות סולידית. קרן נאמנות היא אפיק השקעה מוסדר המנוהל על ידי גורם מקצועי הפועל בהתאם למדיניות השקעה מוגדרת. קיימות קרנות נאמנות שונות, בינהם מנייתיות ובינהן סולידיות. משקיע סולידי טוב יעשה אם ישקיע בקרן נאמנות בעלת מדיניות השקעה סולידית.

כיוון נוסף הפתוח בבפני המשקיע הסולידי הוא השקעה בקופות גמל או קרנות השתלמות במסלולים סולידיים. השקעה כזו מונעת חשיפת יתר לסיכון בתיק ההשקעות. קופות גמל הן מכשיר חסכון לתקופת הפנסיה. למרות שהמסלול נחשב למסלול הוני, ההון המתקבל בתום תקופת ההשקעה מופנה לקופה המשלמת לקצבה, אלא אם כן ברשותו של המשקיע חסכונות פנסיוניים נוספים המאפשרים קבלת קצבה חודשית בגובה 3850 ש"ח. הסכומים הצבורים בקופות הגמל מעבר לדרוש לצורך קבלת קצבה זו יכולים להיות מהוונים להון לאחר גיל הפרישה, לצורך שימוש, השקעה באפיק אחר או להמשך ההשקעה בקופת הגמל.

קרנות השתלמות הן מכשיר חסכון לטווח קצר עד בינוני בן 6 שנים שלאחריו יכול בעל הקרן למשוך את כספי החסכון בכל עת שיחפוץ. הבחירה בהשקעה סולידית בין אפיק השקעה בקרנות השתלמות לקופות גמל נעוץ בשאלת הנזילות וטווח הזמן המיועד להשקעה. כספי השקעות בקרנות השתלמות, לאחר תקופת ראשונית של שש שנים, הם נזילים בעוד הכספים הנחסכים במסגרת קופות הגמל סגורים עד לגיל הפרישה לגמלאות.

השקעות בסיכון גבוה

אם המשקיע הוא אוהב סיכון או שברשותו סכום כסף גדול המיועד להשקעות ומטרתו העיקרית היא הגדלת רווחיו, הרכב תיק ההשקעות יכיל אפיק מנייתי המהווה אחוז גבוה מתיק ההשקעות המיועד. כאשר מדובר על אפיק השקעה בסיכון גבוה, מדובר על אפיקי השקעה מנייתים. מנייה היא בעלות חלקית על חברה ציבורית, ככל שהחברה מצליחה יותר – מרוויחה יותר, ערך השוק שלה עולה, כך גם המנייה שלה עולה בהתאם. באפיק המנייתי תוחלת (ממוצע) התשואה היא גבוהה יחסית, אך גם מרכיב הסיכון גבוה בהתאם.

כאשר מגדירים אפיק מנייתי מסוכן, חשוב להקפיד ולהגדיר פיזור בתוך מרכיב זה על מנת למזער את הסיכון ככל הניתן. פיזור נכון של השקעה במניות ידאג להשקיע במניות ממדינות שונות, מענפים שונים ובחברות שונות. אפשר להשקיע באפיק זה גם בתעודות סל. תעודת סל היא נייר ערך הנסחר בבורסה המחקה התנהגות מדדים מסוימים על ידי רכישת נכסי הבסיס המגדירים את אותו המדד. דוגמה למדד כזה הוא תל אביב 25.

ניהול תיק השקעות מוצלח דואג לפיזור נכון של תיק ההשקעות בהתאם ליכולותיו הכספיות של המשקיע, צרכיו ורצונותיו, ודואג להמשיך ולעקוב אחר ההשקעות.

 

 

 
מניות | בורסה | שוק ההון | אופציות | מט"ח | דולר | ניתוח טכני נסדק |
Share
Seo destek izmir escort