סוגי תעודות הסל בישראל

 

כיום לאחר כמעט 10 שנים של התפתחות ענף תעודות הסל בישראל, קיימים סוגים שונים ומגוונים של תעודות. כעת נסביר על סוגים אלו-

 

1. תעודות סל על מדדי אגרות חוב (אג"ח) – תעודות סל אג"ח, עוקבות אחר מדדי אג"ח ממשלתיות ומדדי אג"ח קונצרניות (אג"ח של חברות).

מדדי האג"ח הממשלתיות, כוללים אגרות שהונפקו על ידי המדינה ומקוטלגים על פי תנאי האיגרות הכלולות במדד (צמודות או לא צמודות למדד המחירים לצרכן) והמח"מ (משך חיים ממוצע) שלהן. לדוגמא: תעודת הסל תכלית שחר כללי, עוקבת אחר מדד שחר כללי, המאגד את כל אגרות החוב הממשלתיות השקליות (שאינן צמודות למדד).

מדדי אג"ח קונצרניות כוללים אגרות חוב שהונפקו על ידי חברות ומקוטלגות לפי איכות הדירוג, שווי השוק ותנאי האיגרות הכלולות במדד. לדוגמא: תעודת סל על מדד תל בונד 20, עוקבת אחר מדד תל בונד 20 הכולל את 20 אגרות החוב הקונצרניות, הצמודות למדד בריבית קבועה, בעלות שווי השוק הגבוה ביותר מבין כלל אגרות החוב מסוג זה הרשומות למסחר בבורסת תל אביב.

 

2. תעודות סל על מדדי מניות בישראל – סוג זה של תעודות עוקב אחר מדדי המניות בישראל כגון: מדד ת"א 25, מדד ת"א 100, מדד ת"א יתר כללי, מדד הבנקים ועוד. המשקיעים בתעודות סל מניות ישראל, יקבלו את תשואת המדד בניכוי עלויות במידה וישנם.

 

3. תעודות סל על מדדי מניות בחו"ל – תעודות אלו עוקבות אחר מדדי מניות מובילים בחו"ל כגון מדד הנאסד"ק 100 (Nasdaq 100), מדד הבווספה הבריזלאי (IBOV – Bovespa), ומדד הניקיי היפני (Nikkei 225).

את אפיק תעודות סל על מדדי מניות בחו"ל ניתן לחלק לשניים:

א. תעודות העוקבות אחר המדדים הבינלאומיים ומתומחרות בהתאם למטבע המקומי של המדינה בה מאוגד המדד, כגון: תכלית הודו, תכלית נייקיי 225 ועוד.

ב. תעודות מנוטרלות מטבע (שקליות) אשר עוקבות אחר התנהגות המדד הבינלאומי אך נסחרות במונחי שקל ולמעשה אינן חשופות לשינויים בשער החליפין של מטבע החוץ מול השקל.

בכדי להמחיש את הנקודה נתייחס לתעודת הסל תכלית דאקס שקלי העוקבת אחר מדד הדאקס הגרמני (Dax). בעוד שבתעודת סל רגילה על המדד תשואת המשקיעים תושפע הן משינויים במדד המניות והן משינויים בשער החליפין האירו-שקל (התשואה תעלה בעקבות התחזקות האירו למול השקל ולהיפך), בתעודת הסל מנוטרלת המטבע על הדאקס תשואת המשקיעים תושפע אך ורק משינויים במדד הבסיס.

 

4. תעודות סל סחורה – סוג תעודות זה עוקב אחר מחיריהן של סחורות שונות כגון: זהב, נפט, כסף, תירס וכולי. בסוג זה של תעודות נכס הבסיס הינו החוזה העתידי על הסחורה אחריה עוקבת התעודה. החברה המנפיקה עושה זאת, על ידי רכישת החוזה העתידי הקצר ביותר על הסחורה, כאשר לפני מועד הפקיעה, מוכרת החברה את החוזה ורוכשת את החוזה הקצר הבא אחריו. הליך זה נקרא "גלגול חוזה". לדוגמא: בתעודת סל תכלית נפט, המחיר והתשואה של התעודה נקבעים בהתאם למחיר החוזה העתידי הקצר ביותר על הנפט מסוג Brent.

 

5. תעודות סל על מטבע חוץ (מט"ח) / תעודות התחייבות – תעודות אלו עוקבות אחר התנהגות שערי חליפין בין מטבעות שונים ובנוסף צוברת ריבית בהתאם לתנאי התשקיף של התעודה (בדרך כלל ריבית שבועית המחושבת באופן יומי). הריבית יכולה להיות משולמת למחזיקים אחת לתקופה, או לחלופין להיות מושקעת בחזרה בתעודה ולהצטבר במחיר התעודה בהליך הנקרא "השקעה מחדש".

מחירה של תעודת סל מט"ח משקף שני משתנים, שער מטבע החוץ הרציף אשר נסחר בין הבנקים והריבית במשק על הפיקדונות. אחד ערך נקוב של תעודת סל מט"ח, שווה ערך לשוויין של מאה מטבעות בתוספת הריבית.

 

6. תעודות סל מורכבות – אלו תעודות סל העוקבות אחר מספר נכסי בסיס בהתאם לחלוקה מראש של המנפיק. תעודות סל מורכבות, עוקבות אחר סל של מדדים, בהתאם למשקולות הנכסים הקבועות בתשקיף התעודה. תעודות סל אלו בנויות למעשה כתיק השקעות, והינן בעלות חלוקת משקולות קבועה של מדדים שונים של מניות ואגרות חוב. התעודות המורכבות בנויות לרוב על בסיס חלוקת תיקי ההשקעות הנפוצים בשוק, ומאפשרות למשקיעים לרכוש מוצר פיננסי אחד, העוקב (בהתאם לאחוז החשיפה הקבוע בתשקיף התעודה) אחר מספר מדדים נפוצים. כך, הלקוח יכול לבחור את התעודה המעניקה לו פיזור וחשיפה רצויים לאפיקים השונים ולחסוך את העלויות והזמן הדרושים לבניית תיק השקעות אישי.

 

7. תעודות סל בחסר (שורט) – תעודות סל העוקבות בצורה הפוכה אחר התנהגות נכס הבסיס. כלי השקעה המאפשר למשקיעים להרוויח כאשר נכס הבסיס יורד ולהיפך, בהתאם לרמת המינוף של התעודה. תעודות בשורט יכולות לשמש משקיעים לשם יצירת פוזיציה הגנתית מפני ירידות או לשם יצירת פוזיציה שתעניק למשקיע רווח בתקופות בהן נכסי הבסיס צפויים לרדת בשוק.

ישנם בשוק ההון תעודות בשורט על נכסי בסיס רבים, כגון: מדדי מניות בארץ, מדדי מניות בחו"ל, סחורות, מטבעות ועוד.

 

 

 

 
מניות | בורסה | שוק ההון | אופציות | מט"ח | דולר | ניתוח טכני נסדק |
Share
Seo destek izmir escort