ענף תעודות הסל בישראל


ענף תעודות הסל הוא בין הדינאמיים והמתפתחים בישראל עם צמיחה מואצת בעשור האחרון. תעודות הסל הביאו לחידוש בשוק ההון כאשר אפשרו למשקיעים להצמיד את השקעתם למגוון מדדי מניות ואג"ח (אגרות חוב) בארץ ובעולם, מטבעות או סחורות, בדרך קלה ונוחה ונהיו לאחד מאפיקי ההשקעה הפופולאריים ביותר. תעודות הסל מקלות על משקיעים לנהל תיק השקעות עצמאי לפי צרכיהם.

ענף תעודות הסל בישראל, החל את דרכו בתחילת שנות ה-2000, צומח בקצב מתמיד ומנהל כיום למעלה מ- 50 מיליארד שקלים. נכון לאמצע שנת 2010, נסחרו בבורסה בת"א כ- 350 תעודות סל.

הפעילות הענפה וההתפתחות בישראל של שוק תעודות הסל הינה בדומה למגמת ההתפתחות המואצת בעולם, של מוצרים עוקבי מדדים כגון- ETF ו- ETN, הנסחרים בשוקי חו"ל. ענף תעודות הסל שכלל את שוק ההון המקומי וחידושו המשמעותי הוא ביצירת האפשרות לכל משקיע "פשוט" להיצמד למדדי מניות, מדדי אג"ח, סחורות, מטבעות ועוד, ולמעשה, לבנות לעצמו תיק השקעות מפוזר לפי אופיו וצרכיו בעלויות נמוכות יחסית ובאופן קל ונח.

 

הסבר המוצר

תעודות סל הן ניירות ערך הנסחרים בבורסה בת"א ועוקבים אחר מדדי מניות, מדדי אג"ח, שערי מטבע חוץ (מט"ח), סחורות או נכסי בסיס אחרים. מדובר במכשיר השקעה, באמצעותו יכולים המשקיעים להצמיד את סכום השקעתם למדד או לנכס בסיס אחר. לאחר רכישת היחידות, רוכש מנפיק התעודה עבור המשקיעים, את סל ניירות הערך המרכיבים את נכס הבסיס הספציפי, אחריו עוקבת התעודה.

לדוגמא: רכישת תעודת הסל תכלית S&P 500, העוקבת אחר מדד ה- S&P 500 (מדד המניות המוביל בארה"ב והכולל את 500 החברות הגדולות והסחירות ביותר הנסחרות בבורסת הוול סטריט) דומה לרכישת כל 500 המניות הנכללות במדד ועל פי משקלן היחסי, בניכוי דמי ניהול במידה ואלו קיימים וללא כל צורך בהמרת המטבע (משקלים לדולרים) ובעלויות הנובעות מהמרה זו.

הצורך בשוק מוצרי מדדים, נבע ממחקרים שנעשו בשווקים, לפיהם בחירה פרטנית של ניירות ערך (Stock \ Bond Picking) על ידי הערכות וניתוחים ספציפיים, אינה מבטיחה למנהל ההשקעות תשואה הגבוהה יותר מתשואת המדד בו נכללות אותן ניירות ערך. בתור כלי שתכליתו מעקב אחר מדד או נכס בסיס אחר כגון מט"ח או סחורות, מאפשרת תעודת הסל למשקיעים, לפזר את השקעתם ולקבל את תשואת נכס הבסיס בניכוי דמי הניהול והוצאות נלוות. אין זה מפתיע שבמהלך השנים האחרונות הפכו תעודות הסל למכשיר השקעה כה פופולארי בקרב המשקיעים בשוק ההון.

 
מניות | בורסה | שוק ההון | אופציות | מט"ח | דולר | ניתוח טכני נסדק |
Share
Seo destek izmir escort