דולר שער יציג

 ניתן לראות בתחום המסחר בשוק ההון אפשרויות רבות ודרכים שונות להשקעה ומסחר כלכלי. בין האפשרויות השונות ניתן לראות אפשרויות להשקעה כגון: קרנות, מניות, אגרות חוב(אג"ח), אופציות ,מסחר במטבעות חוץ ועוד..

אחת האפשריות להשקעה המצוינות לעיל הינה האפשרות למסחר בבורסה בשוק ההון באמצעות מטבעות חוץ(מט"ח). אפשרות זאת נחשבת ביחסיותה לאחרות כפשוטה ביותר להבנה, צורת המסחר שבה ברורה ומובנת ביסודה, אם כי ברור שעל מנת להיות משקיע מצליח בתחום יש להכיר את התחום במובן המסחרי לא רק באופן בסיסי אלא ביסודיות מוחלטת. למעשה בתחום המסחר מה שמתבצע בשוק ההון הוא קניה ומכירה של מטבעות חוץ (קרי המטבעות שאינן של ארץ הקונה או המוכר).

"שער הדולר" כך מכונה ערכו של מטבע ביחס למטבעות האחרים. לדוגמא שער הדולר הוא הערך המיצג את הדולר ביחס למטבעות אחרים בעולם, כך נמדד ערכו של הדולר ושוויו. במסחר במטבעות חוץ נסחרים המטבעות על ידי קניה ומכירה בין הסוחרים הרבים, כאשר מוחלף ערכו של מטבע אחד במטבע אחר על ידי שימוש בערכו ב"שערו" . אם לדוגמא נאמר כי דולר שער יציג היום הוא 4 שקלים חדשים הרי שדולר שער יציג מעיד על כך כי יחידה אחת של דולר שווה 4 יחידות של שקל חדש. ערכו של מטבע ביחס למטבע אחר, זאת אומרת השער שלו, כמו דולר שער יציג יכול להשתנות משמעותית ולא משמעותית מידי יום תלוי והיחס בין המטבעות עשוי להיות שונה מאוד מידי יום ומושפע מגורמים רבים ושונים.

שער יציג – מה פרוש המושג?

כשמנסים לברר את המושג שער יציג יש להבין כי מושג זה הוא מושג בסיסי מאוד בעולם שוק ההון ובפרט בעולם הסחר במטבעות חוץ. שער יציג הינו השער – הערך המיצג מטבעות זרים ביחס למטבע המקומי ונקבע על ידי הבנקים המקומיים. ניתן לקחת לדוגמא את הביטוי "דולר שער יציג" הנשמע כמעט מידי שעה בחדשות, המשמעות שלו הינה כי ערכו הזמני של הדולר ביחס למטבע המקומי (שקלים חדשים) הוא שווי כלשהו. חשוב להדגיש שדולר שער יציג איננו שער הדולר אלא רק שער יציג, קרי זהו שער המיצג עכשיו באופן כללי את המסחר במטבעות חוץ, ומי שמעוניין לבצע עסקאות שונות בשימוש במטבעות אלו חשוב שיבין את הכיוון הכלכלי של שער הדולר שיקבע ככל הנראה בסוף יום העסקים.

שער הדולר היציג – דרך החישוב

הדרך לחישוב של דולר שער יציג הינה דרך שעברה שינויים רבים בכל מדינה, כיום כל מדינה ומדינה קובעת בעצמה מה היחס בין המטבעות השונים על ידי שיטות שונות לחישוב שערם, ערכם של המטבעות. בישראל, הבנק הממשלתי, הבנק שאחראי על כך מערך הפיקוח והניהול של הבנקים והמסחר בבורסה ובשוק ההון בכלל (כולל המסחר במטבעות חוץ) מכונה "בנק ישראל". בנק זה הינו אחראי על קבלת החלטות שונות כשבין היתר ההחלטות שלהם הוא קביעת דולר שער יציג.

השיטה המפורסמת של בנק ישראל בקביעת דולר שער יציג מתבצעת בדרך כלל בצהרי כל יום, לאחר שבוצעו מספר כלשהו של עסקאות ובנפחים מסוימים עליהם ניתן להישען על מנת לקבוע מגמה של ערכו העתידי של שער הדולר בסוף היום. בשיטה זאת נלקחים כל העסקאות שבוצעו לאורך שעות היום עד שעת קביעה עבור הדולר שער יציג, ומבוצע ממוצע של כל העסקאות שהיו ועל איזה שער דולר הם הסכימו, כך ניתן לנחש האם הדולר יעלה או ירד וכמה.

כמובן שמושג זה מורכב הרבה יותר ממספר מילים של הסבר, ולכן יש להתייחס לנאמר כך כהסבר כללי בלבד ולא להיסמך עליו בשום פעולה אותה תנקטו הלכה למעשה.

 
מניות | בורסה | שוק ההון | אופציות | מט"ח | דולר | ניתוח טכני נסדק |
Share
Seo destek izmir escort